Yargıtay’dan milyonlarca emekliyi ilgilendiren emsal karar
Kaynak:HABER MERKEZİ
Kararla birlikte sigortalıların, emeklilikte kendileri için daha avantajlı olan statünün değerlendirilmesini talep edebileceği hükme bağlandı. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, SSK, Bağ-Kur ve Emekli Sandığı kapsamında çalışma geçmişi bulunan sigortalıların emeklilik işlemlerine ilişkin önemli bir karar verdi. Karara göre, birden fazla sigorta statüsünde hizmeti bulunan kişiler, emeklilik başvurularında kendilerine daha yüksek aylık ve daha erken emeklilik imkânı sağlayan statünün dikkate alınmasını isteyebilecek.

‘Son 7 yıl’ kuralı davaya taşındı
Türkiye Gazetesi yazarı İsa Karakaş’ın köşesine taşıdığı karara göre, sosyal güvenlik sisteminde uzun yıllardır uygulanan ve emeklilik statüsünün belirlenmesinde etkili olan “son 7 yıl kuralı” nedeniyle ortaya çıkan bir uyuşmazlık üzerine açılan dava sonucunda bu karar verildi. Davaya konu olayda, hizmet süresinin büyük bölümünün Bağ-Kur kapsamında olması nedeniyle emekliliği geciken bir vatandaşın talebi yargı tarafından haklı bulundu.
Vatandaş lehine yorum vurgusu
Yargıtay, kararında sigortalıların hizmet birleştirmesi konusunda zorlanamayacağı ve değerlendirmelerin bireyin lehine olan sigorta statüsü dikkate alınarak yapılması gerektiği belirtildi. Böylece sosyal güvenlik uygulamalarında vatandaşın hak kaybına uğramasının önüne geçilmesi amaçlandı.

Milyonlarca kişiyi etkileyebilir
Kararın gerekçesinde, sosyal güvenlik hukukunda vatandaş lehine yorum ilkesinin esas alınması gerektiği vurgulandı. Karakaş, emsal niteliği taşıyan bu kararın farklı sigorta kollarında çalışmış milyonlarca kişinin emeklilik hesaplamaları ve statü belirleme süreçlerinde önemli sonuçlar doğurabileceğine dikkat çekti.

Emeklilikte hukuksal devrim
Yazısında bu kararın emeklilikte hukuksal bir devrim olduğunu belirten Karakaş, "Yıllarca farklı statülerde (SSK, Bağ-Kur, Emekli Sandığı) çalışıp en son çalıştığı kurumun ağır şartlarına mahkûm edilen binlerce vatandaş için bu karar bir çıkış kapısıdır. Yargı bu kararla, "Kurumların dayatması değil, vatandaşı lehine olan hak ve irade esastır" demiştir. Birden fazla sigorta statüsü olanlar, artık işlerine gelen, kendilerine en yüksek maaşı ve en erken emekliliği sağlayan statülerin birleştirilmesini talep edebilecek; istemediklerini sistemin dışında tutabilecektir." değerlendirmesinde bulundu.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.